30.03.13

STACEY KADE. Setkání s duchem

    Setkání s duchem je první díl trilogie Mezi nebem a zemí. Originální název je The Ghost and The Goth - podle obálky je to jasné, že? Tato série má vysoké hodnocení, takže jsem neváhala a zkusila jsem si ji přečíst. Podle anotace je zcela jasné, že je tato drobná knížka (214 stran) oddychovka.

    Alona Daerová je úspěšná, krásná, chytrá školní královna. Pro své okolí je Alona symbolem dokonalého všeho. Pro elitu je oblíbená, pro losery je spíše postrach. Jednoho rána Alona uteče z tělesné výchovy a při telefonátu vstoupí do vozovky. Vidí už jen nebezpečně se řítící žlutý školní autobus. Poté se na silnici probudí jako duch.
    Will Killian je chytrý mladík, jehož záliba v tmavém oblečení a piercing vyvolává u ostatních nepochopení. Šaty dělaj člověka, že? Všichni si o něm myslí, že je blázen. Ano, oficiální diagnóza je schizofrenie, již zdědil po svém otci, který spáchal sebevraždu, když byl Will ještě malý chlapec. Schizofrenií netrpí, jen vidí duchy. Normálka, ne? Kvůli tomu je snad blázen? Není. Díky sluchátkům v uších a kapuci se mu daří duchy ignorovat a nedat najevo, že o nich ví.
    Alona však zjistí, že ji Will vidí a chce po něm, aby jí pomohl se dostat k jasnému světlu, které ji odvede do nebe. Nebo prostě Tam. Někam. Pomůže jí Will, aby se Alona, otravná školní královna, dostala co nejdřív pryč? Pochopí, že její dokonalý život je dokonalý jen na oko? A vyřeší spolu záhadu, která se týká Willovy kamarádky Joonie?

    Jak jste si určitě všimli, děj není nějak moc originální. Máme tu úžasnou slečnu a loser-mladíka. Už jste to někde četli? (Takřka všude.) Mrtvá holka chce najít důvod, proč ještě neodešla do nebe a zůstala tu trčet. Už jste to někde četli? (Ghostgirl) Mladík nosí kapuci a sluchátka, aby nevnímal okolí. Už jste to někde četli? (Napořád) Mladík komunikuje s duchy. Už jste na to někde narazili? (Šestý smysl) Tolik k originálnosti.

    Dvě hlavní postavy, dva pohledy na situaci vyprávěné ich formou. Naštěstí ani jeden hrdina není hloupý. Jsou sympatičtí a ironičtí, Juch! Ironická a jízlivá je především Alona. Měla jsem ji ráda, opravdu. Sympatická holka. Asi jako já. No ne? Will je takový ťutínek. A sympaťák.Vyprávění z Willova pohledu se mi líbilo více. Bohužel se mi ani jedna postava neprohrabala až do srdíčka. Pro mě jsou to jen průměrné postavy.
    Problém s ich formou nastává v okamžiku, kdy se vysvětlují nějaká fakta ohledně duchů - proč mizí jen tak a už se nevrátí a jiné drobnosti. Will odpovídá: "Já nevím." Poté přihodí nějakou svoji teorii, ale tou si jistý není. Takže ani čtenáři vlastně neví, jak to s duchy je, prostě to jsou jen teorie postavy. Ale celkem srozumitelné. Předpokládám, že kdyby autorka použila vševědoucího vypravěče, tak by tyto teorie asi byly více propracovanější.  
     Nejzábavnější považuji Alonino zhmotnění v blízkosti Willa. Tímto autorka velmi snadno vyřešila problém s líbáním a s něčím horším. Jasně, bez toho by to byla nuda. Každopádně by to bylo zajímavé, i když ty ufňukané výlevy, že TO prostě nejde, bych asi číst nechtěla.

   Čtení mě bavilo. Však jsem to přečetla během pár hodin. A v noci - neusnula jsem při tom! Pobavila jsem se. Bohužel mi to přišlo místy takové mdlé. Chvilkami jsem se nudila, jen jsem to chtěla napsat poetičtěji. Ironie byla mírná, ale byla tam! I nějaké vysvětlení bylo. Dávám dvě a půl hvězdičky a těším se na další díl. To už bude autorka zkušenější a mohla by také vymyslet něco originálnějšího.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.
   

6 komentářů:

  1. K originalitě - ahá, proto mi to nedošlo, z výčtu znám jen Šestý smysl, který jsem viděla už hrozně dávno :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šestý smysl jsem taky viděla už před dlouhou dobou. Jinak Ghostgirl je docela dobře napsaná kniha, ale ta hrdinka je na facku. Napořád je špatně napsaná kniha s hrdinkou na facku. Takže myslím, že není potřeba to nějak zvlášť znát. :o)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, ale veřejně to raději nepiš, přeci jen je to porušení zákona. :o)

      Četlo se to hodně rychle, já ji začala číst někdy v noci a ještě v tu samou noc jsem to dočetla. Spíš bych ji asi doporučila na líné nedělní odpoledne než na ponocování. :)

      Vymazat
    2. Bola to celkom príjemná oddychovka. Akurát nedávno som ju dočítala v angličtine a prekvapilo ma, ako rýchlo som sa do toho vedela zahĺbiť. Pripomínalo mi to trochu o pár rokov staršie filmy, ktoré som pozerávala v trinástich. Také milé a neboli tam žiadne drsné scény a žiadni Christianovia Greyovia. :D

      Vymazat