29.01.14

JON SPRUNK. Syn Stínu

    Stín #1

    Ačkoli jsem měla Syna Stínu ve chci-knížkách, nějak zvláště jsem se na něho netěšila. Dokonce jsem si myslela, že ho ani číst nebudu. Když jsem ho viděla asi před měsícem v knihovně, nechala jsem ho tam ležet.
    Když jsem ho potkala podruhé, vedle něho byl i druhý díl, řekla jsem si, že to určitě není náhoda, a půjčila jsem si ho. A druhý díl také. A neudělala jsem chybu.

    Caim je nájemný vrah, který si chce dát na nějaký čas pauzu, ale jeho zaměstnavatel Matyáš ho prosí, aby ještě zabil jednoho starce - má to být jednoduché a za hodně peněz. I když se Caimovi do toho nechce, úkol přijme. Starce najde mrtvého a jeho najde starcova dcera Josefína, kterou se vojáci pokusí zabít. Caim ji vezme k sobě, aby zjistil, co se stalo. A zamotá se to. 

    Příběh je vyprávěn er-formou. Ani bych u takového příběhu jiný postup nečekala. Informace o situaci získáváme z různých pohledů - Caima a Josefíny, ale i z pohledů těch zlých. Takže máme relativně komplexní pohled na věc. 

    Caim je typický epický hrdina. Každý epický příběh začíná tím, že hrdinovi vyvraždí rodinu. Viděl, jak mu jakýsi člověk v černém zabil otce. A chce se pomstít. Pomsta ho žene kupředu a díky ní se stane tím, kým je - nájemným vrahem. Ačkoli je to zabiják, vykazuje jisté rysy kladných hrdinů - což vůbec není nečekané. Má smysl pro čest a slib a snaží se být na té lepší straně. Úmyslně nepíšu "dobré straně", to v takovýchto knihách neexistuje. Samozřejmě to nemůže být obyčejný člověk, ale musí mít nějakou tu zvláštnost - Caim spolupracuje se stíny. Moc dobře to nedokážu vysvětlit. Stíny ho dokážou zakrýt, dají mu větší sílu a tak podobně. A Caim samozřejmě neví, proč a jak se k této schopnosti dostal. Caim toho ostatně moc neví ani o své rodině, takže je Syn Stínu příběhem i o tom, jak hrdina hledá své já. 
    A se stíny bude mít něco společného i Kit, kterou nikdo jiný nevidí. A Caim je přesvědčen, že to není jen imaginární kamarádka, protože Kit ví věci, které on neví. Kit mi je sympatická, bohužel nemá v knize moc prostoru, velký kus se tam raději ani neobjevuje.
    Josefína by měla být rozmazlenou holčičkou, ale není. Zvládá věci, které by snad ani zvládat neměla. Ale je to knížka, v té je možné všechno. Kdyby se chovala rozmazleně, možná by pro mě měla jakési kouzlo, třeba by mě více bavila, ale kvůli tomu, jak byla statečná a šikovná, mi přišla jako obyčejná literární hrdinka. Aspoň nebyla na zabití.

     Kniha je čtivá hlavně díky akci - a různé popisy prostředí a postav ani moc děj nezpomalují. Takřka pořád je Caim v nebezpečí života. A jak se čtenář bojí o hrdinu, i když zcela zbytečně, když je to první díl trilogie, otáčí stránky rychle. A těší se na konec, aby věděl, jak to vlastně skončí. Jelikož víme, kdo je na té horší straně, nečeká nás žádné odhalení toho hlavního záporáka. 
    Docela mě mrzí, že jsem v knize nenašla více humoru. Sem tam se objevil nějaký vtip, ale na můj vkus ho bylo málo. Vím, ne všichni umí psát humorné knihy. On by se sem možná ten humor ani nehodil, jak bylo vše tak pochmurné a plné stínů. 

    Líbí se mi i promyšlený fikční svět. A dávám body plus za to, že je v kraji, kde se příběh odehrává, teokracie. Myslím, že jsem se s tím zatím ve fantasy knize nesetkala. Ale já už si také nic nepamatuju. Bohužel se, asi prozatím, nedozvíme moc o zahraniční politice. Popravdě ani o politice celkově. Ale je pravda, že se tam řeší, kdo a jak chce vládnout. 
    Na začátku knihy je čtenář vhozen do děje a nemá žádné vysvětlení o tom, kde se nachází, kdo tam vládne, proč tam vládne a jak vládne. Některá jména měst a lidí mohou být matoucí, ale časem se vše vyjasní a už je snadné zjistit, o co jde.

    Opravdu jsem nebyla zklamaná, že jsem Syna Stínů začala číst. Bavilo mě to. Začetla jsem se do kvalitně postaveného fikčního světa a oddálila tak čas, kdy se musím začít učit. Prostě jsem nemohla postavy nechat jen tak stát, že jo. To by nebylo ode mě pěkné. Dávám tři a půl hvězdičky hlavně za tu akci a za to, že jsem se - asi kromě pár stran na začátku, nenudila. A na druhý díl se těším. Snad Kit dostane mnohem více prostoru. A nebo by se mohly objevit jiné zajímavé postavy.

4 komentáře:

  1. Zní to zajímavě :) Už dlouho jsem žádnou podobnou knihu nečetla. A navíc to má super super obálku! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to dobré čtení. Tak to zkus. :)
      A ta obálka se mi nějak moc nelíbí, ale není nejhorší. :o)

      Vymazat
  2. Díky za recenzi, vypadá to, že si to chci co nejdřív přečíst :)

    OdpovědětVymazat