24.02.14

MARYROSE WOOD. Tajemné vytí

    Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton #1

    Přiznám se hned na začátku bez nějakého mučení. Tuto knížku jsem si koupila výhradně díky obálce. Takovéhle obrázky mám ráda. Samozřejmě dalším důvodem bylo, že je to kniha pro děti. A nejen pro ně. Tajemné vytí je knížka pro každého.
    Penelopa Lumleyová je patnáctiletá dívka, která odešla z Akademie Agáty Swanburnové, aby se ucházela o místo vychovatelky v Ashtonu. O dětech, které by měla vychovávat, nic nevěděla, ale velmi se na ně těšila. Při příjezdu na sídlo Ashton jí o dětech nikdo nechtěl nic říct, zdálo se jí to podivné. A má pravdu, podivné to je. 
    Alexandr, Beowulf a Kasiopea (takto hloupě je pojmenoval pan Ashton) byli nalezeni v lese, kde je s největší pravděpodobností vychovali vlci. Zvládne je slečna Lumleyová vychovat? Budou děti schopné být ve společnosti? A čí děti to jsou?

    Znáte knižní sérii Řada nešťastných příhod? Na ni jsem si vzpomněla hned, jak jsem se pustila do čtení Tajemného vytí. Vypravěč v obou knihách je totiž podobný.
    Knihu vypráví vypravěč. Opravdu vypravěč. A dokonce z  naší doby - příběh se odehrává na začátku 20. století a vypravěč upozorňuje na různé odchylky od naší doby. Ačkoli je příběh vyprávěn vypravěčem, víme jen to, co ví Penelopa, takže na nás čekají tajemství.
    
    A u vypravěče ještě zůstaneme. Díky němu je totiž Tajemné vytí úžasnou knihou, která se může líbit i dospělým. Hlavně kvůli tomu, že se tu vyskytují různé narážky. Například na H. G. Wellse, behaviorismus a další. Předpokládám, že devítileté děti to znát nebudou. Já osobně takové různé narážky v knihách mám ráda, zvláště v těch dětských, protože když to bude malé dítě číst, může si rozšířit obzory. Dokonce vypravěč vysvětluje, co je ironie a nadsázka.
     A už jsem se vám zmínila o humoru? Je to vtipné! Moc vtipné. Souvisí to i s tím, co jsem psala o odstavec výše. A opět za to může vypravěč. Celkově je způsob vyprávění úžasný. Celá kniha na tom vypravěčství stojí.
  
    Postavy nejsou moc rozepsané. O Penelopě víme, že je velmi inteligentní, hloubavá a přemýšlivá. A trochu se ztrácí ve svých fantaziích, ale to jen tehdy, pokud má z něčeho obavy. O zbytku postav víme jen málo a jen díky jejich chování, do hlavy se jim nedostaneme ani přes vypravěče - ten se zabývá pouze Penelopou.

    A obrázky! Styl ilustrací je stejný, jako je na obálce. A už docela dlouho jsem se nesetkala s tím, že by u ilustrace byl popisek, k jaké situaci v příběhu patří. To si pamatuji jen z dětství. Akorát by těch ilustrací mohlo být více. Ale opravdu více. Je jich žalostně málo!

    Tajemné vytí je milý příběh s milými postavami. Sice jsem si říkala, že tomu dám hvězdiček míň, než dám, ale... Nakonec mě to přesvědčilo. A už také chápu, co Vrána (Zdravím!) myslela tím, když pořád opakovala: "Tajemství!" Tajemství je tam totiž skoro na každé stránce. Nejen že je to humorné a ilustrované, je to ještě plné tajemství! Už jen kvůli tomu byste si to měli všichni přečíst. A ti, co už to četli, by si to měli přečíst ještě jednou. Dávám pět hvězdiček a těším se na druhý díl, který mám v knihovničce. Nechala jsem si totiž koupit všechny u nás vydané díly, aniž bych si přečetla aspoň ten první. A vypadá to, že jsem neudělala chybu.


Mimochodem... Všímáte si, jak já nedokážu psát kladné recenze? A to se všichni diví, proč čtu děsné braky. Tak tady máte důvod.
   

2 komentáře:

  1. Po téhle knížce už nějaký čas pokukuju. :) Tvoje recenze mě jenom utvrdila v tom, že bych si knihu měla přečíst.

    OdpovědětVymazat