12.12.13

KAT ROSENFIELD. Konec a smrt Amelie Anne

     Jak jsem se k této knize dostala? V nabídce recenzních výtisků byly tři knihy - dvě pokračování sérií, které jsem ještě nečetla, a Konec a smrt Amelie Anne. Byl to jednoduchý výběr.
    Podle anotace jsem čekala detektivku. Tedy možná. Jistá jsem si nebyla. Začala jsem číst bez předsudků a bez přednázoru.

     Rebecca odmaturuje a těší se, až po prázdninách odjede studovat na univerzitu. Přesněji řečeno - až opustí své rodné maloměsto. 
    Komplikuje jí to James - přítel, který chce ve městě zůstat kvůli svému otci (zemřela jim matka). Rebecca ho nechce opustit, ale ví, že až skončí prázdniny, bude muset. A tak James na začátku prázdnin po pohlavním styku ukončí jejich vztah. Po tom touží každá žena a dívka. 
    Další komplikací je nalezené tělo mladé neznámé dívky, kterou někdo zabil. 
    Rebecca přemýšlí o životě svém i mrtvé neznámé. 

    V knize jsou dvě příběhové linie. Jedna, jež je vyprávěna ich-formou z pohledu Rebeccy, i když některé pasáže jsou jakoby vyprávěné er-formou zcela nezúčastněným vypravěčem. Druhá příběhová linie je celá vyprávěna er-formou, týká se Amelie Anne - dočteme se o tom, co se dělo před tím, než byla zabita. A proč byla zabita.

    Autorčin styl je zdobný - hojné metafory a přirovnání. Místy poněkud básnické. Předpokládám, že se tento styl nemusí zamlouvat všem - hlavně těm, které na knihách zajímá spíše jejich děj. 
    Často se ve vyprávění skáče do minulosti - čas od času se mi stávalo, že jsem netušila, o čem se zrovna vypráví, ale stačila chvilka a opět jsem byla v obraze. Přičítám to i k tomu, že jsem četla během únavy, takže jsem čtení nevěnovala stoprocentní pozornost. 

    Během čtení jsem nevěděla, jaký mám na tento literární počin názor. Doufala jsem, že až to dočtu, že se to vyjasní. Nevyjasnilo. 
    Ani nevím, o čem chtěla autorka primárně psát. Jestli o vraždě a jejím vyšetřování, o mladé slečně, která chce odejít z rodného města, ale nechce opustit přítele, nebo o městě, které se snaží vypořádat s vraždou. Bylo to o všem. 
    Myslela jsem si, že Konec a smrt Amelie Anne bude detektivka. Nebyla. Ani trochu. Informace o vraždě jen posouvaly hrdinčino přemýšlení o životě. Toho zde bylo dostatek, takže jsem spíše pro označení "psychologický román". Myslím, že se autorce podařilo vykreslit životní nejistotu, kterou poznal snad každý z nás, takže jsme schopni Rebeccu chápat. 
    A vykreslení maloměsta se mi taktéž líbilo. A opravdu chápu, proč chtěla Rebecca utéct. Zobrazení nálady ve městě bylo reálné - vražda byla z počátku senzací a tématem nekonečného tlachání, poté nastala ve městě paranoia, protože vrahem byl někdo z nich. 

    A co se týká Rebeccy, kromě toho, že jsem jí rozuměla, mě moc nezaujala. Nebyla moc popsaná - ani se nedozvíme, co má ráda a co chce studovat. Jen čteme její myšlenky o budoucnosti a o Amelii Anne.
    Do Jamesovy hlavy se nedostame a víme o něm jen drobnosti. Amelie Anne byla pro mě zajímavá a sympatická. Bohužel její osobnost nedostala moc prostoru.
   
    A jak Konec a smrt Amelie Anne hodnotím? Psychologie města i Rebeccy se mi líbila. Líbí se mi nápad se dvěma příběhovými liniemi. Básnický styl psaní se mi líbí tak půl na půl - záleží na náladě. Dávám dvě a půl hvězdičky. Je to jiné než knížky, co jsem četla. A nečetlo se to špatně. Čtení je to rychlé. A jestli doporučuji? Vezměte si to do ruky, zkuste to a uvidíte - už ze začátku lze poznat, zda se vám to bude zamlouvat, nebo ne.

Děkuji nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku.

0 komentářů:

Okomentovat